Voldsomme overgreb mod muslimer i Myanmar

Etniske stridigheder i Myanmar har sendt op til 90.000 muslimer på flugt, mens dusinvis er dræbt af militær og sikkerhedspoliti. De fordrevne tilhører den etniske minoritet Rohingya, der lever som statsløse i Myanmar og ifølge FN er et af verdens mest forfulgte folk.

Titusindvis af muslimer fra det etniske mindretal Rohingya i Myanmar har siden juni søgt tilflugt i nabolandet Bangladesh af frygt for overgreb fra soldater og sikkerhedspoliti, som er sat ind for at bekæmpe interne uroligheder mellem befolkningsgrupper i den nordlige del af landet. Rohingya bliver af FN beskrevet som et af verdens mest forfulgte folk.

Overgreb og diskrimination

I juni indførte regeringen undtagelsestilstand for at standse de etniske sammenstød, men siden er dusinvis dræbt, arresteret og mishandlet af politi og militær. Dermed bidrager militærstyret kun til at forværre situationen for de omkring 800.000 Rohingya, der lever som statsløse i Myanmar og jævnligt er udsat for overgreb og diskrimination.

Det mener Amnesty International, der fordømmer overgrebene og opfordrer Myanmars militærstyre til omgående at holde inde med de vilkårlige og blodige angreb på civile.

”En undtagelsestilstand giver ikke carte blanche til at begå menneskerettighedskrænkelser”, siger Amnesty Myanmar-researcher Benjamin Zawacki.

”Det er sikkerhedsstyrkernes pligt at beskytte alle borgere mod overgreb – uden undtagelse eller diskrimination af nogen art – og de skal selvfølgelig selv overholde menneskerettighederne”.

Mænd og drenge tilbageholdt

Siden juni har militær og politi gennemført omfattende operationer i de områder, der er tæt befolket af Rohingya. Ifølge Myanmars National Human Rights Commission er mindst 100 indbyggere dræbt siden juni, men andre uafhængige rapportører og hjælpeorganisationer har ikke adgang til området.  Hundredvis af mænd og drenge er tilbageholdt uden adgang til advokater eller kontakt til omverdenen. Samtidig har Amnesty modtaget troværdige rapporter om vold, voldtægt og drab mod muslimer og ødelæggelser af Rohingya-ejendomme.

Rohingya skal have statsborgerskab

Efter et år, hvor militærstyret har løsladt hundredvis af politiske fanger og tilladt frie valg, som gav en plads i parlamentet til oppositionsleder Aung San Suu Kyi, markerer overgrebene et alvorligt tilbageslag, fastslår Amnesty International. Organisationen opfordrer Myanmars parlament til at tilbyde statsborgerskab til Rohingya og sikre hjælp til de fordrevne.

”I mange år har Rohingya været udsat for forfølgelse og diskrimination, men den lange liste af overgreb skal ikke have lov at fortsætte”, siger Benjamin Zawacki.