Tyrkiet anholder Amnesty-chefer

Tyrkiske myndigheder har arresteret otte menneskerettighedsaktivister samt to IT-eksperter og sigter dem for at støtte terrororganisationer. En af dem er Amnestys tyrkiske generalsekretær Idil Eser. Også Amnestys bestyrelsesformand Taner Kilic sidder bag tremmer. Menneskerettighederne er i frit fald i Tyrkiet.

Tyrkiets klapjagt på kritikere, journalister, politiske modstandere og påståede fjender af præsident Recep Erdogan nåede nye højder, da otte menneskerettighedsaktivister blev arresteret af myndighederne den 5. juli. Blandt de anholdte er Amnestys generalsekretær i Tyrkiet, Idil Eser. I forvejen har Amnestys tyrkiske bestyrelsesformand Taner Kilic siddet bag tremmer siden juni.

Anholdelserne fandt sted, da de otte aktivister deltog i et kursus i IT-sikkerhed under ledelse af to instruktører fra Sverige og Tyskland, Ali Gharavi og Peter Steudtner, som også blev anholdt. De to har gennemført massevis af lignende kurser for menneskerettighedsaktivister lige fra Mexico til Pakistan. Alle ti blev sigtet for at være medlemmer af en væbnet terrororganisation.

”Absurditeten i disse anklager mod Idil Eser og de ni andre anholdte er et dybt graverende angreb på nogle af de mest prominente organisationer i Tyrkiet. Hvis nogen stadig er i tvivl om, hvor den hårde linje efter kupforsøget i Tyrkiet ender, bør de ikke være det længere. Der skal ikke være noget civilsamfund, ingen kritik og ingen skal stå til ansvar i Erdogans Tyrkiet”, sagde Amnestys internationale generalsekretær Salil Shetty umiddelbart efter anholdelserne.

Amnestys tyrkiske bestyrelsesformand Taner Kilic har siddet i tyrkisk fængsel siden juni.

Angreb på civilsamfundet

I de første 28 timer efter anholdelserne fik de ti ikke adgang til at tale med advokater eller familiemedlemmer, som ikke vidste, hvor de blev tilbageholdt. Det er i strid med tyrkisk ret. Udover Idil Eser er de anholdte Ilknur Üstün fra Women’s Coalition, Günal Kursun, advokat for Human Rights Agenda Association, Özlem Dalkiran fra Citizens Assembly, Nalan Erkem, advokat for Citizens Assembly, Nejat Tastan fra Equal Rights Watch Association, Seyhmuz Özbekli, advokat, og Veli Acu fra Human Rights Agenda Association.

Efter to ugers varetægtsfængsling blev alle ti stillet for en dommer den 18. juli. Seks af dem – deriblandt Idil Eser og de to instruktører – fik forlænget deres varetægtsfængsling, mens fire blev løsladt. Fire dage senere blev de fire løsladte igen arresteret, og dermed er alle ti igen bag tremmer, mens de afventer næste retsmøde. Alle ti er mistænkt for ”at begå forbrydelser i en terrororganisations navn uden at være medlem”.

”De tyrkiske myndigheder har haft rigeligt med tid til at nå frem til det indlysende: At disse aktivister er uskyldige. Beslutningen om at fortsætte efterforskningen mod dem viser, at sandheden og retfærdigheden er blevet fuldstændig ubekendte faktorer i Tyrkiet”, siger Salil Shetty. ”Dette er ikke en lovlig retsforfølgelse. Det er en politiske motiveret forfølgelse, der udstikker en skræmmende fremtid for rettigheder i Tyrkiet”.

Amnesty Danmark talte med Idil Eser, direktør for Amnesty Tyrkiet, via en Skype-forbindelse få uger før hun blev hentet af det tyrkiske politi. Hør her hendes kritiske vurdering af de mange anholdelser af tyrkiske journalister.

Tre forskellige terrororganisationer

De bizarre anklager indeholder et forsøg på at knytte Amnestys tyrkiske generalsekretær til tre terrororganisationer via sit arbejde for Amnesty International. Anklagerens krav om fortsat varetægtsfængsling refererer til to Amnesty-kampagner, som den tyrkiske afdeling ikke har haft nogen indflydelse på. Den ene kampagne stammer fra en tid, hvor Idil Eser ikke var ansat. Tilsvarende mener anklageren, at Ilknur Üstün fra Women’s Coalition har kontakt til terrorgrupper, fordi hun har ansøgt om økonomisk støtte fra en ambassade til et projekt om ligestilling.

”Med rettens beslutning om at forlænge fængslingen har vi lært, at det nu er en forbrydelse at forsvare menneskerettighederne i Tyrkiet. Dette er sandhedens øjeblik for Tyrkiet og for det internationale samfund. Ledere over hele verden er tvunget til at tage bladet fra munden. De kan ikke fortsætte som om, intet var hændt. De må lægge pres på de tyrkiske myndigheder for at droppe anklagerne og løslade disse menneskerettighedsforkæmpere omgående”, siger Salil Shetty.

Medierne på anklagebænken

Frygten for at blive arresteret er med rette høj i Tyrkiet. Siden kupforsøget i juli 2016 har tyrkiske myndigheder anholdt næsten 57.000 mennesker fra alle samfundslag. De fleste er sigtet for at stå i ledtog med præsident Erdogans tidligere politiske allierede, Fethullah Gülen, som er under mistanke for at stå bag kupforsøget. Han lever i dag i eksil i USA.

Andre 145.000 tyrkere er blevet fyret eller suspenderet fra deres job i den offentlige sektor på vage anklager om at være indblandet i terrorvirksomhed. Desuden er 149 medier blevet lukket, og 274 journalister er arresteret.

Netop medierne var på anklagebænken i en anden højprofileret sag, som fandt sted næsten samtidig med sagen mod de ti aktivister. Sagens omdrejningspunkt var den uafhængige avis Cumhuriyet, som har været i regeringens søgelys siden kupforsøget. I alt 17 ansatte fra Cumhuriyet er sigtet for landsskadelig virksomhed, og 12 af dem har siddet fængslet i et år. Andre af avisens ansatte er flygtet i eksil – deriblandt den tidligere chefredaktør Can Dündar.

Domstolen afgjorde, at syv af de anklagede skulle løslades, mens de fem andre fortsat er varetægtsfængslet. Retten besluttede også at ophæve begrænsningerne på, hvor ofte de fængslede kan mødes med deres advokater og familier. Gennem det seneste år har de kun kunnet tale med deres advokater en time om ugen. De fem fængslede er Ahmet Sik, Kadri Gürsel, Akin Atalay, Murat Sabuncu og Ahmet Kemal Aydodu. Næste retsmøde er den 11. september.

”Retsmøderne har gjort det tydeligt for alle, at anklageskriftet mangler ethvert troværdigt bevis imod dem. Det illustreres af, at ordet ”nyheder” er nævnt over 600 gange. Det er simpelthen journalistikken, der er under anklage”, siger John Dalhuisen, der er direktør for Amnestys Europa-kontor.