Reagér Retfærdighed Aktivisme Støt

Du kan gøre en forskel, uanset om du har ét minut eller to timer. Sammen kan vi forandre verden.
Skriv under

John Moore / Getty Images.

Et to-årigt barn fra Honduras græder, imens hendes mor visiteres og tilbageholdes nær grænsen mellem USA og Mexico den 12. juni 2018 i McAllen, Texas.

Fortæl Trump, at familier ikke skal skilles ad

Lige nu adskiller de amerikanske myndigheder tusindvis af børn fra deres forældre ved grænsen mellem USA og Mexico. Børnene placeres i telte og store lagerbygninger, efter de har været på flugt fra forfølgelse i deres hjemlande.

Der er ingen vindere af VM, før aktivisten Oyub Titiev er løsladt

Den russiske menneskerettighedsforkæmper Oyub Titiev risikerer 10 års fængsel på grund af fabrikerede anklager om besiddelse af marihuana. I en tid hvor Rusland fører sig frem som vært for VM, viser Amnesty den anden side af medaljen. Nemlig den systematiske undertrykkelse af menneskerettighedsaktivister i landet.

Israel: Ophæv den ulovlige blokade af Gaza

I denne måned er det 11 år siden, Israel startede den ulovlige blokade af Gazastriben. Skriv under og mind Israels premierminister Benjamin Netanyahu om, at det er på tide, han ophæver blokaden.

Haster: Red 19-årige Noura dømt til døden

19-årige Noura Hussein Hamad Daoud fra Sudan blev for nylig dømt til døden for i selvforsvar at have dræbt sin voldtægtsmand.

Vi solidaritet med Taner

Den 6. juni markerer etårsdagen for varetægtsfængslingen af Amnestys tyrkiske formand Taner Kiliç. Men selvom det er et år siden, Taner blev fængslet, så har vi bestemt ikke glemt ham.

Skriv en hilsen

Sæt en stopper for Australiens umenneskelige flygtningecentre

Folk, der søger asyl i Australien, bliver ikke beskyttet, men straffet. Det kan du være med til at sætte en stopper for nu.

Få aktioner på sms

Lifeline er Amnestys gratis SMS-netværk. Cirka hveranden uge får du en ny underskriftsindsamling på sms, som du nemt kan skrive under på, blot ved at svare på beskeden. Det gør en stor forskel: Vi har gode resultater i hver tredje sag.

Tilmeld Lifeline
Bliv aktivist

Aktivismen er for dig – hvad enten du er ung eller voksen, du er aktiv på de sociale medier eller til events, du er del af en gruppe eller du tager initiativ selv. Du kan være med på mange måder.

Aktivist i Amnesty
Bliv medlem

Ved at blive medlem af Amnesty styrker du menneskerettighederne i Danmark og udlandet. Du bliver en del af verdens største bevægelse for frihed og retfærdighed.

Bliv medlem af Amnesty
Giv et bidrag

Vi arbejder ikke kun ved at dokumentere og blotlægge menneskerettighedskrænkelser, men arbejder aktivt for en bedre verden gennem offentlige aktioner og internationale kampagner. Dit bidrag muliggør vores arbejde!

Jeg vil gerne hjælpe
Bliv oplægsholder

Det gør du ved at tage rundt på skoler, gymnasier, medborgerhuse eller andre relevante steder og undervise i grundlaget for Amnesty og etikken bag menneskerettighederne.

Vi søger frivillige, som har lyst til at sprede det vigtige budskab om globale rettigheder for alle.

Se her hvordan
5. juni

Vær med 5. juni: Pas på menneskerettighederne - som de passer os

I år fylder menneskerettighederne 70 år, og det skal fejres. Fra sekretariatets side er en stor kampagne omkring dette i sin opstart, og det ønsker vi i Eventgruppen København at være en del af. Vi begynder med et stort event på grundlovsdag, og vi vil gerne inspirere alle Amnesty-aktivister til at være med.

Sådan er du med den 5. juni