I november vil åbningskampen ved verdensmesterskabet i fodbold, som denne gang finder sted i oliestaten Qatar, blive fløjtet i gang. Amnesty International kæmper for at forbedre vilkårene for de migrantarbejdere, hvis menneskerettigheder er blevet krænket siden forberedelserne til turneringen begyndte i 2010.

Siden 2010 har hundredetusindevis af migrantarbejdere været i gang med at bygge stadions, hoteller og infrastruktur i Qatar frem mod VM. Arbejderne er blevet udsat for gentagende krænkelser af deres menneskerettigheder.

Indtil 2020 blev migrantarbejderne i Qatar forhindret i at skifte job eller forlade landet, og arbejderne er blevet presset til at betale ulovlige rekrutteringsgebyrer, i gennemsnit mere end 1.300 dollars per arbejder.

Siden 2010 er tusindvis af migrantarbejdere omkommet, heriblandt dem nepaleseren Gangaram Mandal, som døde efter en vagt i stegende sommerhede, imens han sov. Mandals familie hjemme i Nepal modtog aldrig nogen form for kompensation fra hans arbejdsgiver.

”På grund af landets historie med overtrædelser af menneskerettighederne, vidste FIFA – eller burde have vidst – at der var åbenlyse risici for arbejderne, da man tildelte turneringen til Qatar,” siger Agnès Callamard, Amnesty Internationals generalsekretær.

“Alligevel blev arbejdere eller menneskerettigheder ikke nævnt én eneste gang i evalueringen af Qatars ansøgning, og der blev ikke stillet nogen krav om beskyttelse af arbejdere. Siden da har FIFA gjort alt for lidt for at forhindre eller mindske de risici.”

Vidste du at…

— Migrantarbejdere udgør 90 procent af Qatars arbejdskraft

— Siden 2010 er millioner af mænd og kvinder fra Asien og Afrika rejst til Qatar

— Flere migrantarbejdere har oplevet ikke at få deres løn udbetalt i op til et halvt år og bor under kummerlige forhold med høje temperaturer og intet privatliv.

Sådan arbejder Amnesty for migrantarbejdernes rettigheder:

• Vi dokumenterer overtrædelser af migrantarbejdernes menneskerettigheder, eksempelvis gennem en netop udgivet rapport
  • Vi lægger pres på myndighederne, herunder FIFA og den qatarske stat, for at forbedre arbejdsvilkårene og til at kompensere alle migrantarbejdere – for eksempel ved at refundere de ulovlige rekrutteringsgebyrer, arbejderne har indbetalt
  • Vi spreder information og deler viden med andre menneskerettighedsorganisationer og fanklubber
  • Vi fortæller de vigtigste historier til resten af verden.