Fodboldverdenen til kamp for kvinder i Iran

En ung kvindelig fodboldfans død har sat nyt fokus på kvindeundertrykkelsen i Iran. Amnesty og flere fodboldforbund kræver, at Iran stopper diskriminationen af kvinder og i stedet sikrer, at alle kan tage til fodboldkampe uden at risikere straf.

Når en delegation fra det internationale fodboldforbund, FIFA, snart ankommer til Iran, bliver et af formålene at sikre, at iranske kvinder kan få adgang til at overvære fodboldkampe i landet.

Sådan lyder det nu fra FIFA, efter det blev offentligt kendt, at en kvindelig iransk fodboldfan, Sahar Khodayari, var død af sine kvæstelser, fordi hun havde sat ild til sig selv, efter hun forgæves havde forsøgt at komme ind og se sit yndlingshold spille i Teheran.

Også i Danmark fik nyheden fodboldverdenen til at reagere.

”Reglerne er glasklare. Diskrimination kan ikke tolereres. Og det er fuldstændig ligegyldigt, om det så handler om seksuel orientering, nationalitet, hudfarve eller køn”, lød det i Politiken fra DBU’s formand Jesper Møller.

Også formanden for Spillerforeningen, Mads Øland, tog kraftigt afstand fra diskriminationen i Iran, ligesom sagen fik landsholdsspillere som Pernille Harder og Nadia Nadim til tasterne på Twitter.

Klædt ud som mand

I Iran bliver kvinder nægtet adgang til landets fodboldstadioner.

Men i marts klædte Sahar Khodayari sig ud som en mand og forsøgte at komme ind på Irans nationale fodboldstadion, hvor hendes yndlingshold, Teherans Esteghlal, under turneringen AFC Asian Cup skulle spille mod Al-Ain fra De Forenede Arabiske Emirater.

Hun blev bremset, da sikkerhedsvagter opdagede, at hun var en kvinde. Siden blev hun overført til fængslet Shahr-e Rey, indtil hun senere blev løsladt mod kaution. Ifølge Amnestys oplysninger blev hun den 2. september ved retten i Teheran tiltalt for ”i åbenhed at have begået en syndig handling… ved offentligt at have vist sig uden en hijab”.

Da hun forlod retten, hældte hun benzin ud over og satte ild til sig selv uden for retsbygningen. Ifølge hospitalspersonalet blev 90 procent af hendes krop forbrændt, og Sahar døde den 9. september.

”Det, som er overgået Sahar Khodayari, knuser vores hjerter. Det udstiller konsekvenserne af de iranske myndigheder foragt over for kvinders rettigheder. Sahars eneste ”forbrydelse” var, at hun var en kvinde i et lande, hvor diskriminationen af kvinder er lovfæstet og udspiller sig i samtlige at livets facetter, sågar i sport”, lød det fra Philip Luther, Amnestys chef i Mellemøsten.

Han opfordrede samtidig FIFA og det asiatiske fodboldforbund til omgående at gribe til handling for at sikre, at alle kvinder kan overvære fodboldkampe uden risiko for anholdelser og retsforfølgelse.

Amnesty: FIFA vise vejen nu

Hos DBU forventer formand Jesper Møller, at lande som Iran, der ikke respekterer fodboldforbundenes regler om ikke at diskriminere, kan se frem til konsekvenser, hvis de ikke ændrer adfærd. Det fortæller han til Politiken.

”Der er nultolerance. Derfor skal overtrædelser af reglerne, som vi ser i Iran, sanktioneres. Og hvis det ikke sker, så skal vi nok råbe op”, sagde Jesper Møller i denne uge til Politiken.

Den melding – såvel som reaktioner fra Spillerforeningen, danske og udenlandske fodboldspillere, hilser Amnesty velkommen.

Her er håbet, at FIFA nu vil stå fast i kampen imod diskrimination, og at den nye opmærksomhed omkring kvinders rettigheder i Iran kan føre til øget pres på myndighederne og herigennem forbedringer for kvinders rettigheder i landet.

”Sahar må ikke blive glemt, og vi håber, at al den internationale opmærksomhed, som denne voldsomme sag har fået, kan føre til et større fokus på kvinders rettigheder i Iran generelt. Men på selve stadion er det FIFA, der må nu vise, at der er konsekvenser ved at diskriminere. For selvfølgelig skal fodbold være for alle”, siger Simone Hald, ansvarlig for Amnesty Danmarks arbejde med sport og menneskerettigheder.