Læs om alle de fede oplevelser og det gode kammeratskab, du får i Amnesty Youth
klik her 💛
Læs mere om, hvad Youth’ere laver og bliv en del af et ungt netværk allerede i dag
Klik her 💛
Konference for dig, der elsker menneskerettigheder, international politik og aktivisme
Læs mere 💛
Download vores håndbog for aktivister og bliv klogere på Amnesty og hvad aktivisme er
Download her 💛

MØD UNI-GRUPPEN PÅ KØBENHAVNS UNIVERSITET

I disse CORONA-tider kan det være svært at holde ens gruppe ved lige, snakke med folk og i det hele taget få lavet aktivisme. Alt er forandret, og alle er tvunget til at tænke aktivisme i nye baner. Vi har taget en snak med en af de grupper, der har været i gang trods corona.

Man skal først snakke med hinanden internt i gruppen og beslutte sig for aktiviteter under corona lockdown. Vi har valgt at fokusere på online aktivisme gennem vores Instagram konto, og så holder vi os løbende opdateret på, hvad der sker i verden ved at følge kontoer af andre grupper og menneskerettighedsorganisationer, samt individuelle aktivister. Det lader os også deltage i online fælles aktioner, samt arrangere nogle selv.

Man kan bruge ressourcer på nettet til at lave events, som for eksempel Amnesty-tema tegn og gæt på scribblio, eller online quiz konkurrencer over Kahoot. Man kan også bruge Instagram til at facilitere online aktioner såsom #draw4rights, hvor man uploader kunst om menneskerettighederne, og deltage i hashtag kampagner. Noget af det fede ved aktivisme er også de mange andre aktivister man møder, og især online aktivisme åbner op for internationale kontakter med fantastiske mennesker!

Hvad har I gjort for at holde gang i gruppen?

Vi laver også sjove ting, såsom daglige music recommendations, eller events andre kan deltage i. Dette gør det lettere at holde engagementet, når vi kan hygge os sammen med det.
Vi har også en gruppechat, hvor vi både snakker om seriøse og kampagnerelaterede ting, men også hyggesnakker og joker! Vi er dog en relativ lille gruppe, men jeg vil stadig anbefale at lære hinanden at kende så man har lyst til at være engagerede og aktive.

Hvad er vigtigt for jer lige nu?

Lige nu er det vigtigt for os at have en aktiv Instagram der kan skabe opmærksomhed og entusiasme om menneskerettigheder! Vi har det sjovt med hvad vi laver, og vi håber på at det når ud til de rigtige mennesker og kan tilføje til alle de stemmer der råber op om verdens uretfærdigheder – offline såvel som online.

Amnesty Student Group KU består af tre unistuderende og du kan følge dem på @Amnestycphu