Menneskerettighederne står over for nogle af de største udfordringer, siden de blev nedfældet i 1948. Det er derfor vigtigere end nogensinde at undervise i menneskerettigheder og inspirere unge mennesker til at forstå og kæmpe for dem i hverdagen.

Eleverne møder helt almindelige mennesker, som har sagt fra over for bl.a. diskrimination, mobning og børneægteskab. Formålet med materialet er at give eleverne viden om menneskerettighederne og en bedre forståelse af egne og andres rettigheder. Herigennem får de en stemme til at sige fra, når de oplever egne og andres rettigheder bliver krænkede. Forhåbentligt bliver eleverne inspireret til at kæmpe for menneskerettighederne i hverdagen som Justice Warriors.

Materialet henvender sig til udskolingen og opfylder Fælles Mål inden for dansk, samfundsfag, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, historie, engelsk og geografi.

Cases

For at downloade materialet beder vi dig udfylde en formular, da vi har brug for statistik for fortsat at kunne lave gratis materialer. Vi håber, det er ok, at vi beder dig svare på nedenstående.

Find formularen nederst på siden.

Sonita kæmper for at afskaffe børneægteskaber

12 millioner piger under 18 år bliver hvert år
gift. Sonita Alizadeh var som 16-årig den næste i rækken, men så skrev hun en vred rap. Den reddede Sonita fra ægteskab. Nu kæmper hun for at afskaffe børneægteskaber.

Eleven vil med afsæt i materialet lære om følgende artikler i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne:

• Vælge sin egen ægtefælle (art. 16)
  • Ytringsfrihed (art. 19)
  • Retten til uddannelse (art. 26).

Jamie tager kampen op med mobberi

I gennemsnit er der to mobbeofre i hver dansk skoleklasse. Nogle gange er mobningen så slem, at den driver elever til selvmord. Det gælder også i USA, hvor Jamie Nabozny bor. Jamie tog kampen op mod mobning. Han sagsøgte sin skole for ikke at tage ansvar for at løse problemerne.

• Diskrimination (art. 2)
  • Tortur, vanærende og umenneskelig behandling (art. 5)
  • Alle har ret til lige beskyttelse mod enhver forskelsbehandling (art. 7)
  • Retten til uddannelse (art. 26).

Natalina kæmper mod diskrimination

Romaer er ofte udsat for voldsom diskrimination. En af dem, der har taget kampen op, er norske Natalina Jansen. Hun har selv været så flov over at have romabaggrund, at hun løj om det de første 30 år af sit liv. Nu kæmper hun for, at hendes folk bliver mødt med respekt og ligeværd.

• Alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder (art.1)
  • Man må ikke forskelsbehandle pga. fx race, køn eller religion (art. 2)
  • Alle er lige for loven og har lige ret til lovens beskyttelse (art. 7).

Lucas kæmper mod undertrykkelse

Mexicanske Lucas Benitez oplevede på egen krop helt umenneskelige arbejdsforhold, da han som 17-årig blev tomatplukker i USA. Lucas kunne ikke acceptere undertrykkelsen og stiftede en menneskerettighedsorganisation for at sætte en stopper for slaveri, menneskehandel og seksuelle overgreb og i stedet sikre en fair løn.

Eleven vil med afsæt i materialet lære om FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne:

• Slaveri (art. 4)
  • Enhver, der arbejder, har ret til et retfærdigt og gunstigt vederlag (art. 23)
  • Hvile og fritid (art. 24)
  • En ordentlig levefod – mad, lægehjælp mv. (art. 25).

Adrian

Klimaet er i krise, men politikerne gør alt for lidt for at hjælpe det, mener 19-årige Adrian Preisler. Han er en del af ’Fridays for Future’, som især er kendt for at arrangere klimademonstrationer og kræve, at politikerne tager ansvar. Adrian mener, at klimaaktivisme er for alle – og ”at vi alle har mulighed for at handle”

• Retten til ikke at blive diskrimineret (art. 2)
  • Retten til liv (art. 3)
  • Retten til bolig (art. 17)
  • Retten til sundhed, vand og sanitet (art. 25)

Der er ikke udviklet lærervejledning til casen om Adrian, som du kan smugkigge i. Elev-casen kan downloades, når formularen er udfyldt, sammen med lærervejledningerne til de øvrige cases, hvor du kan finde inspiration til opgaver.

Børnekonventionen

Vil I arbejde med Børnekonventionen?

Vi har koblet de forskellige cases til børnekonventionen. Du kan læse introduktionen og ellers få adgang til alt materiale ved at udfylde formularen.

Udfyld formularen og få adgang til materialet

Tak for at du vil bruge vores materialer! Vi har brug for statistik for fortsat at kunne lave gratis materialer og håber, det er ok, at vi beder dig svare på nedenstående.

Når du har udfyldt formularen, kommer du til en side, hvorfra du kan downloade alle materialerne.