Justice Warriors

01.
Kort sagt

Menneskerettighederne står over for nogle af de største udfordringer, siden de blev nedfældet i 1948. Det er derfor vigtigere end nogensinde at undervise i menneskerettigheder og inspirere unge mennesker til at forstå og kæmpe for dem i hverdagen.


02.
Om materialerne

Om materialerne

I dette forløb møder eleverne fire helt almindelige mennesker, som har sagt fra over for bl.a. diskrimination, mobning og børneægteskab. Formålet med materialet er at give eleverne en bedre forståelse af egne og andres rettigheder. Forhåbentligt bliver eleverne inspireret til at kæmpe for menneskerettighederne i hverdagen som Justice Warriors.

Undervisningsmaterialet er lavet ud fra Fælles Mål og med tanke på din travle hverdag, og er udviklet i samarbejde med Robert F Kennedy Human Rights.


03.
Rappede sig ud af børneægteskab

12 millioner piger under 18 år bliver hvert år
gift. Sonita Alizadeh var som 16-årig den næste i rækken, men så skrev hun en vred rap. Den reddede Sonita fra ægteskab. Nu kæmper hun for at afskaffe børneægteskaber.

Eleven vil med afsæt i materialet lære om følgende artikler i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne:

  • Vælge sin egen ægtefælle (art. 16)
  • Ytringsfrihed (art. 19)
  • Retten til uddannelse (art. 26).

 


04.
Mobbeoffer slæbte sin skole i retten

I gennemsnit er der to mobbeofre i hver dansk skoleklasse. I USA er mobningen så slem, at den har drevet elever til selvmord. En af dem, der tog kampen op mod den ydmygende behandling, er Jamie Nabozny. Han sagsøgte sin skole for ikke at tage ansvar for at løse problemerne.

Eleven vil med afsæt i materialet lære om følgende artikler i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne:

  • Diskrimination (art. 2)
  • Tortur, vanærende og umenneskelig behandling (art. 5)
  • Alle har ret til lige beskyttelse mod enhver forskelsbehandling (art. 7)
  • Retten til uddannelse (art. 26).

05.
Natalina kæmper mod fordomme

Romaer er ofte udsat for voldsom diskrimination. En af dem, der har taget kampen op, er norske Natalina Jansen. Hun har selv været så flov over at have romabaggrund, at hun løj om det de første 30 år af sit liv. Nu kæmper hun for, at hendes folk bliver mødt med respekt og ligeværd.

Eleven vil med afsæt i materialet lære om følgende artikler i FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne:

  • Alle mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder (art.1)
  • Man må ikke forskelsbehandle pga. fx race, køn eller religion (art. 2)
  • Alle er lige for loven og har lige ret til lovens beskyttelse (art. 7).

06.
Vandt over McDonald's

Mexicanske Lucas Benitez oplevede på egen krop helt umenneskelige arbejdsforhold, da han som 17-årig blev tomatplukker i USA. Lucas kunne ikke acceptere undertrykkelsen og stiftede en menneskerettighedsorganisation for at sætte en stopper for slaveri, menneskehandel og seksuelle overgreb og i stedet sikre en fair løn.

Eleven vil med afsæt i materialet lære om FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne:

  • Slaveri (art. 4)
  • Enhver, der arbejder, har ret til et retfærdigt og gunstigt vederlag (art. 23)
  • Hvile og fritid (art. 24)
  • En ordentlig levefod – mad, lægehjælp mv. (art. 25).

07.
Få mere at vide

Få mere at vide

Undervisningsmaterialerne er udviklet som en del af Amnesty's pilotprojekt i Nordjylland i skoleåret 2019-2020. Tilbuddet gælder kun for dig, som er lærer i Nordjylland.

Læs mere