Den aktuelle væbnede konflikt mellem Israel og Hamas og andre væbnede palæstinensiske grupper har udviklet sig til en humanitær og menneskeretlig katastrofe.

Opdateret 21. juni 2024

Siden oktober 2023 har Amnesty International foretaget dybdegående undersøgelser af i alt 16 israelske luftangreb i Gaza, der dræbte i alt 370 civile, herunder 159 børn, og efterlod flere hundrede sårede.

Amnesty International har fundet beviser for krigsforbrydelser begået af israelske styrker, herunder direkte angreb på civile eller vilkårlige angreb, samt andre ulovlige angreb og kollektiv afstraffelse af civilbefolkningen.

Hamas angreb mod Israel den. 7. oktober 2024, samt den efterfølgende gidseltagning udgør også en krigsforbrydelse, og de ansvarlige skal retsforfølges.

Israels yderligere stramning af den ulovlige blokade af Gaza har efterladt to millioner palæstinensere uden adgang til tilstrækkeligt rent drikkevand, mad, medicinske forsyninger og brændstof, hvilket har ført til et sammenbrud af sundhedssystemet.

Mindst 1,9 millioner palæstinensere i Gaza er blevet internt fordrevet og har ikke adgang til tilstrækkelig mad, vand, husly, sanitet og lægehjælp.

Siden Hamas angreb på civile i det sydlige Israel den 7. oktober, har Israels myndigheder markant øget deres brug af administrativ fængsling af palæstinensere på den besatte Vestbred. Mere end 2.200 palæstinensiske mænd og kvinder er blevet tilbageholdt.

Ved at henvise til nødtiltag forsøger myndighederne at retfærdiggøre inhuman og nedværdigende behandling af fanger, og klager om tortur og død i fængslerne efterforskes ikke.

Vi lægger sag an mod den danske stat

Vi lægger sag an mod den danske stat sammen med tre andre NGO’er for at få stoppet dansk våbeneksport til Israel. Vi går rettens vej for at sikre, at Danmark ikke bliver medskyldig i krigsforbrydelser og et muligt folkedrab i Gaza.

Våbenhvile nu!

Amnesty International opfordrer alle parter i den væbnede konflikt til at respektere international humanitær folkeret, som pålægger stater såvel som væbnede grupper at beskytte civile.

De massive civile lidelser, som vi er vidner til, skal stoppe og sammen med over en million mennesker verden over opfordrer vi til en øjeblikkelig våbenhvile.

En våbenhvile er den eneste måde at forhindre yderligere tab af civile liv og tillade livreddende hjælp at nå frem til palæstinensere i Gaza.

En våbenhvile vil også give muligheder for at sikre løsladelsen af de over 200 ​​gidsler, som Hamas har bortført, og give mulighed for uafhængige internationale undersøgelser af krigsforbrydelser og menneskerettighedskrænkelser.

De nyeste artikler og dokumentation

Hvad gør Amnesty?

Amnesty Internationals kriseresearchere er i fuld gang med at dokumentere krænkelser af menneskerettighederne og krigsforbrydelser begået mod civile af både Hamas og Israel.

Vi efterprøver f.eks. foto- og videomateriale samt interviewer øjenvidner, ofre og andre. Vi undersøger både Hamas’ angreb i Israel, den israelske stats angreb mod Gaza samt tilfælde af overgreb i de israelsk besatte palæstinensiske områder.

Vores dokumentationsarbejde handler om at sikre en upartisk og objektiv dokumentation for de grove krænkelser af menneskerettighederne og krigsforbrydelser, som finder sted. Amnesty indsamler beviser, der senere kan indgå i konkrete retsopgør.

Amnestys arbejde udføres blandt andet af vores såkaldte Evidence Lab.

Samtidigt gør vi alt, hvad vi kan, for at påvirke de krigende parter – og dem der har indflydelse på parterne – til at stoppe angrebene mod civile og ophæve den ulovlige blokade af Gaza, som har skabt en humanitær katastrofe.

Amnesty International har i årtier dokumenteret Israels systemiske overgreb på den palæstinensiske befolkning – og opfordrer også i den nuværende situation til, at de grundlæggende årsager til konflikten skal løses, herunder afvikling af det apartheid-system, som staten Israel udøver over alle palæstinensere.

At udøve apartheid er en forbrydelse mod menneskeheden som juridisk defineret i Apartheid-konventionen og Rom-statutten, der er det juridiske fundament for Den Internationale Straffedomstol.

Læs vores rapport: Staten Israel udøver apartheid mod palæstinensere

I Danmark arbejder vi for at:

• Den danske regering støtter op om, at der vedtages en våbenhvile omgående af alle parter, og at Danmark stærkt fordømmer krigsforbrydelser begået af Israel, Hamas og andre væbnede palæstinensiske grupper.
  • Den danske regering arbejde for, at de krigshandlinger, som Amnesty International dokumenterer, bliver efterforsket.
  • Vi opfordrer til grundig due diligence screening i forbindelse med eksportlicenser af militært udstyr til Israel, samt for nuværende et stop af salg af dette udstyr til Israel på grund af den høje risiko for at det medvirker til krigsforbrydelser.
  • Den danske regering bidrager med så meget humanitær støtte til Gaza som muligt.
  • Vi appellerer til, at den danske regering opfordrer alle til fredelig sameksistens i Danmark med respekt for hinandens forskelligheder, og uagtet om man har en israelsk eller palæstinensisk baggrund.

Vi holder løbende møder med danske politikere og embedsværket, skriver breve med vores opfordringer og udtaler os til medierne om vores dokumentation af krigsforbrydelser og menneskerettighedskrænkelser.

Dokumentation og research

Her finder du en oversigt over vores dokumentation og research
(vil du se fra år tidligere end 2022, så benyt søgefeltet)

2022:

Staten Israel udøver apartheid mod palæstinensere

2023:

Væbnede palæstinensiske grupper skal stilles til ansvar for forsætlige drab på civile, gidseltagninger og ulovlige angreb

Amnesty: Israel må løfte sin ulovlige og umenneskelige blokade af Gaza

Amnesty: Israelske luftangreb skal efterforskes som krigsforbrydelser

Beviser for Israels brug af hvid fosfor i Libanon

Israel og Gaza: Sociale medier diskriminerer og øger had

Hamas og andre væbnede grupper skal løslade civile gidsler

Israelsk militær står bag tortur og drastisk stigning i tilbageholdelser

Israel/Gaza: Mit hjerte døde med mine børn

Aftale om frigivelse af gidsler og fanger skal bane vejen for yderligere frigivelser og langvarig våbenhvile

Dødeligt israelsk angreb på journalister skal efterforskes som en krigsforbrydelse

Amerikansk ammunition brugt i israelske angreb, der dræbte civile palæstinensere

2024:

Israelske bosættere udøver vold på Vestbredden: ”Det er en udslettelse af mennesker, træer og sten og alt, hvad der er palæstinensisk”

Amnesty International slår alarm i årsrapport: Magtfulde regeringer kaster menneskeheden ind i en æra blottet for international ret

Syv skarpe om våbenretssag mod staten

Stævning af staten for brud på regler for våbeneksport er indsendt

NGO’er sagsøger den danske stat for at stoppe våbeneksport til Israel

Hamas bør retsforfølges for brud på menneskerettighederne

Fælles opråb fra danske NGO’er: Situationen i Rafah kræver omgående politisk handling

Israels ligegyldighed overfor Gazas civile eskalerer humanitær katastrofe

Derfor er den israelske besættelse af Palæstina i strid med menneskerettighederne

Gaza: Hele familier bliver udslettet i israelske bombeangreb i Rafah

Amnesty til Lars Løkke Rasmussen: Krigen i Gaza må ikke få Danmark til at svigte sine egne løfter

Israel: Skarp stigning i angreb og drab på palæstinensere på Vestbredden

”Det er ikke bare en løftet pegefinger. Israel står nu anklaget for en af verdens værste forbrydelser”

Danmark skal ændre kurs, efter at FN’s øverste domstol igangsætter sag om folkedrab i Gaza

Dokumentation fra Amnesty International indgår i historisk sag om folkedrab ved Den Internationale Domstol

Folkedrab, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden – kender du forskellen?

Hvad kan du gøre?