Gode nyheder og resultater LIfeline Underskrift Menneskerettigheder

Kort sagt

Gode nyheder og resultater

Vi har oplevet mange sejre i tidens løb. Sejre vi har opnået med vores medlemmers og aktivisters hjælp. Vi vil naturligvis gerne dele de gode nyheder og resultater med jer. Det nytter noget. Jeres bidrag og indsats gør en forskel for rigtige mennesker i den virkelige verden.

Resultater

Tyrkiet: Amnestys formand endeligt løsladt

Efter mere end 14 måneder bag tremmer er Taner Kilic genforenet med sine døtre og sin hustru. Hundredtusindvis af Amnestys medlemmer og aktivister har kæmpet for at få ham fri.

Taner er endelig fri

Cambodja: Tep Vanny er fri

Da Tep Vanny sidste år fik en dom på to og et halvt års fængsel, havde hun i et årti kæmpet fredeligt mod udslettelsen af tusinder af familiers hjem til fordel for luksusboliger. Nu er hun løsladt efter en kongelig benådning.

Tep Vanny er fri

Dødsdommen over Noura er omstødt!

God nyhed: 19-årige Noura Hussein Hamad Daoud fra Sudan blev dømt til døden, efter hun i selvforsvar havde dræbt sin voldtægtsmand. Nu har en domstol i Sudan omstødt dødsdommen – efter massivt internationalt pres og underskrifter fra over 80.000 danskere.

Dødsdommen over Noura er omstødt

MAHADINE ER BLEVET LØSLADT

Tadjadine Mahamat Babouri fra Tchad, kendt som Mahadine, der har siddet fængslet siden september 2016, er nu endelig blevet løsladt. Mere end en halv million mennesker aktionerede for hans frigivelse, så løsladelsen er også en sejr for aktivister over hele verden.

Mahadine er løsladt

TEODORA ER FRI!

Efter ti års fængsel er el salvadoranske Teodora Vásquez blevet løsladt og genforenet med sin familie. I 2007 blev hun idømt 30 års fængsel, da hun gravid i niende måned fødte et dødfødt barn. Amnesty har i årevis fulgt Teodora Vásquez’ sag og arbejdet for hende og de øvrige kvinder, som er blevet ramt af abortlovgivningen i El Salvador.

Teodora Vasquez er fri!

Saman Naseems dødsdom omgjort

IRAN: Saman Naseem blev arresteret som 17-årig og dømt til døden for ”fjendskab mod gud”. I 2015 sendte Amnesty-støtter 213.266 underskrifter og breve til Irans myndigheder – 36.413 kom fra danskere. Nu er hans dødsdom ændret til fem års fængsel.

Saman Naseems dødsdom omgjort

ULOVLIGT SALG AF TORTURINSTRUMENTER STOPPET

På Milipol-messen i Paris for militær og politi i november fandt vores researchere ulovlige torturinstrumenter som piggede knipler og tunge ankellænker fra kinesiske firmaer. Import, eksport og udstilling af torturinstrumenter er ulovligt i EU. Efter vores fund blev standpladsen lukket.

Afsløring af salg af torturinstrumenter

LÆNGST-FÆNGSLEDE JOURNALIST LØSLADT

Muhammad Bekzhanov blev endelig løsladt efter 17 års fængsel i Usbekistan. Han er en af de journalister, som har siddet fængslet i længst tid i verden. Flere end 100.000 mennesker skrev for hans frihed under Amnestys Skriv for Liv-kampagne i 2015.

Journalist fængslet længst tid er løsladt

ARKANSAS’ HØJESTERET STANDSER HENRETTELSE

Flere gode nyheder: 62-årige Jack Greene skulle henrettes den 9. november. Men kun to dage inden standsede den amerikanske stat Arkansas henrettelsen.

God nyhed

Amnesty International / WatchDoc

PALMEOLIEINDUSTRI FORBEDRER FORHOLD

Efter vores kritiske rapport om arbejdsforholdene i palmeolieindustrien fortæller arbejdere på Wilmars plantage, at de begynder at se forbedringer. De får fast løn i stedet for akkordløn, har fået lønforhøjelse og de fleste af de kvindelige arbejdere har fået faste kontrakter. Tak til alle, som skrev under på vores aktion.

Bedre forhold for arbejdstagere

TARTAR LEDERE FRA KRIM LØSLADT

De to tartariske ledere fra Krim, Ilmi Umerov og Akhtem Chiygoz, blev begge idømt fængselsstraffe af de facto styret på den russiskkontrollerede Krimhalvø. Men nu er de endelig i frihed i Ukraine.

LÆS DEN GODE NYHED

GODE TAKTER I NY VEJLEDNING FOR TRANSKØNNEDE

Voksne transpersoner skal ikke længere tvinges igennem en psykiatrisk udredning for at få behandling, privatklinikker må igen tilbyde hormonbehandling, og der er ikke længere en aldersgrænse i forhold til stophormoner til transkønnede.

Ny vejledning for transkønnede

SEJR! ERKIN MUSAEV LØSLADT FØR TID

Erkin Musaev, tidligere usbekisk regeringsansat og FN-medarbejder, som blev torteret og uretfærdigt fængslet, er løsladt før tid. Han sender sin tak til Amnestys medlemmer og støtter.

Erkin sender sin tak

Dr. Mudawi løsladt efter otte måneder i fængsel

En af Sudans fremmeste menneskerettighedsforkæmpere, Dr. Mudawi Ibrahim Adam, er efter otte måneders fængsel nu løsladt og genforenet med sin familie.

Chile skrotter totalt abortforbud

Fra at være et af de få lande i verden, der har et totalt forbud mod abort, har Chiles parlament nu vedtaget at afkriminalisere abort.

PEYMANS LIV ER REDDET

Takket være pres fra Amnesty International er der gode nyheder for dødsdømte Peyman Barandah, der nu er reddet. Tak til alle jer, der skrev under!

Dødsdømte Peyman reddet

QIN CHAO LØSLADT

Som den sidste af de seks anholdte borgerjournalister er Qin Chao nu endelig løsladt. Hun blev oprindelig anholdt, fordi hun planlagde at dække demonstrationerne under G20 topmødet i Hangzhou, Kina.

Kompensation bør føre til genhusning af flygtninge

2000 flygtninge og migranter, som de australske myndigheder har tilbageholdt under torturlignende forhold på øerne Nauru og Manus, får 352 millioner kroner i erstatning efter et historisk forlig. En vigtig sejr, der dog også bør føre til genhusning af flygtningene, mener Amnesty.

Taiwan vil tillade homoægteskaber

Taiwans forfatningsdomstol har givet landets politikere to år til at ændre lovgivningen, så ægteskaber mellem to af samme køn er lovligt.

Domstol i Kenya skaber håb for oprindelige folk

Efter mange års undertrykkelse og tvangsforflytninger har Ogiek-folket i Kenya fået Den Afrikanske Menneskerettighedsdomstols ord for, at de har krav på deres land.

Chelsea Manning

Chelsea Manning har endnu ikke vist sig offentligt, men hun har tweetet hverdagsbilleder fra friheden. De første skridt, den første pizza og en skål med de nærmeste.

Chelsea Manning er løsladt

Den tidligere efterretningsanalytiker Chelsea Manning blev i 2013 idømt 35-års fængsel. I 2010 lækkede hun militære oplysninger til Wikileaks. Amnesty indsamlede 241.289 underskrifter og breve med opfordringer til at løslade hende. Nu er hun ude i det fri.

Mannings historie

Ny lov gør livet sikrere for personer med albinisme

Den nye lov og en række andre forbedringer skal sikre, at heksejagten ophører. Forbedringerne er blevet gennemført efter pres fra Amnesty International – blandt andet gennem Lifeline.

Mexico: Ny forbedret lov om tortur

Den mexicanske kongres vedtog 19. april en ny og forbedret torturlov, som blandt andet vil forbedre forholdene for torturoverlevere. Loven er ikke perfekt, men et markant skridt i den rigtige retning og langt mere i trit med international lovgivning.

Ny forbedret lov om tortur

Belén frifundet.

I marts 2014 aborterede hun ufrivilligt, da hun var omkring 22 uger henne. Hun blev efterfølgende arresteret og anklaget for mord på det ufødte foster

Belén er fri

ÅRETS RESULTATER PÅ LIFELINE

Mere end én million sms-underskrifter er det blevet til i 2016. Vi sender en stor tak til alle jer, som er med! Se her, hvad vi sammen har opnået på årets sager: Vi har godt nyt i mere end hver tredje sag.

Årets resultater på Lifeline

ISLAM KHALIL ER FRI

Efter 465 dage i fængsel er Islam Khalil endelig fri. Egentlig skulle han have været løsladt allerede 21. august, men politiet tilbageholdt og torturerede ham i stedet.

Islam Khalil er fri

Lovændring på vej i Burkina Faso

I november annoncerede regeringen i Burkina Faso, at de ville igangsætte implementeringen af en national strategi for forebyggelse og udryddelse af børneægteskaber.

God Nyhed Burkina Faso

YECENIA ARMENTA ER ENDELIG LØSLADT

Hun har siddet fængslet i Mexico for en forbrydelse, hun siger, hun ikke har begået - dømt udelukkende på en tilståelse, fremkommet under tortur.

Yecenia Armenta er løsladt

Historisk kendelse på Filippinerne

Torturbøddel dømt i historisk retssag efter årelang Amnesty-kampagne imod tortur.

Historisk kendelse

Phyoe Phyoe Aung løsladt i Myanmar

Mere end 394.000 breve, mails og tweets fra deltagere i Amnestys skriv for liv kampagne har båret frugt. Som mange andre blev Aung anholdt under fredelige demonstrationer i marts 2015.

Studenterleder løsladt

Mahmoud er endelig fri

Efter to år i fængsel er egyptiske Mahmoud endelig løsladt. Han sender en taknemmelig hilsen til Amnesty og fortæller, at han stadig drømmer om en nation uden tortur

Mahmoud er endelig fri

Albert Woodfox løsladt

I næsten halvdelen af sit liv er Albert Woodfox vågnet i en celle på størrelse med en parkeringsbås. Woodfox blev dømt for mordet på en fængselsbetjent efter en retssag fuld af fejl og falske beviser. Efter fire årtier i isolation er han nu endelig løsladt.

Tak til alle jer, som har skrevet breve for og til Woodfox!

Woodfox endelig fri

Lovende nyt udspil på voldtægtsområdet

Justitsminister Søren Pind (V) præsenterede d. 27/1 2016 udspillet ”Respekt for voldtægtsofre”, der skal sætte klare rammer for politiets arbejde med voldtægtssager og sikre, at ofrene mødes på en værdig og ordentlig måde.

Lovende nyt udspil på voldtægtsområdet

Adrián Vásquez løsladt

Vásquez der blev tortureret af politiet har været frihedsberøvet i 3 år. Nu er han blevet betingelsesløst frigivet af domstolen. Amnesty har gennem Stop Tortur kampagnen aktioneret for hans løsladelse. Vásques udtrykte sin dybe taknemmelighed til Amnesty for støtten og får nu at få lov til at se sit 4. barn for første gang.

Vasques er løsladt

Efter et årti i fængsel er Filep Karma blevet løsladt

“Jeg takker mine venner i Amnesty International, der længe har kæmpet for min løsladelse” siger Filep Karma der stadig har brug for Amnesty, i sin fortsatte kamp for menneskerettigheder i Papua.

Nu er han fri

Moses Akatugba frigivet

Tusindvis af underskrifter, breve og støtteerklæringer har båret frugt. Dødsdømte nigerianske Moses Akatugba, blev benådet, 10 år efter sin anholdelse.

Ny europæisk redningsaktion på Middelhavet vil redde liv

Efter flere tragiske drukneulykker på Middelhavet og intenst pres fra blandt andet Amnesty International og hundredtusinder af bekymrede europæiske borgere har EU omsider søsat en udvidet redningsaktion for at redde bådflygtninge i havsnød.

Ny europæisk redningsaktion på Middelhavet vil redde liv

Bliv medlem af Amnesty

Som medlem styrker du menneskerettighederne i Danmark og udlandet. Du bliver en del af verdens største bevægelse for medmenneskelighed og retfærdighed.

Bliv medlem af Amnesty

Samvittighedsfanger løsladt i Myanmar

Myanmar har givet amnesti til 6.966 fanger. Mindst 11 er samvittighedsfanger – journalister, fredelige aktivister og lokale ledere fra den undertrykte muslimske minoritet, Rohingya.

Fanger løsladt

Moses er fri

Den 28. maj 2015 meddelte Afgående delstatsguvernør Emmanuel Uduaghan at han som en af sine sidste gerninger på kontoret har underskrevet papirerne, der sikrer Moses Akatugbas betingelsesløse frigivelse.

Moses Akatugba

Velcro-numre på politiets uniformer

En nummerordning skal gøre det lettere at behandle borgernes klager over politiet, og det er håbet, at mærkningen af politiets uniformer vil styrke borgernes retssikkerhed.

Velcro-numre på politiets uniformer

Mexico ændrer praksis ved tortursager.

Midt I august 2015 har Mexicos sammenslutning af statsanklager optaget en national standard for undersøgelse af tortursager. Standarden indeholder flere af vores anbefalinger fra stop tortur kampagnen.

Ny praksis

Shell betaler erstatning for olieudslip i Niger Delta

Shell indgår forlig om en erstatning på 526 millioner kroner til indbyggere i Niger Delta efter i årevis at have vildledt offentligheden om omfanget af to store olieudslip.

Shell betaler erstatning for olieudslip i Niger Delta

FN's våbenhandelstraktat

Det var en historisk sejr, da Våbenhandelstraktaten trådte i kraft i december 2014. Vejen er nu banet for bedre kontrol med våbenhandel. Men der er fortsat store udfordringer i at begrænse den globale distribution af våben

FN's våbenhandelstraktat

Li Yans dødsdom bliver omstødt

Kinas højesteret ændrer dommen mod den 44 årige kvinde og sender samtidig et klart signal til Kinas dommere om ikke at ignorere overgreb mellem ægtefæller.

God nyhed